Dag 2: Lugten af Thyborøn
Klip fra kajakroerens dagbog: Den 4. september 2018, fra min tur Nørrejyske Ø rundt.
Her på turens dag 2 nåede jeg Thyborøn, efter 47 kilometer fra Sillerslev Øre. Dagen har grundlæggende bestået af endnu flere store kryds, så der blev brugt mange timer med at holde rytme og være opmærksom på navigation, rostil og kroppens tilstand.
Dagen startede i super godt vejr, som bragte mig hele vejen fra Sillerslev Øre, til Oddesundbroen (Limfjordens smalleste sund). Her blev der konsumeret en halv spegepølse med knækbrød og chili Mayo, imens jeg overvejede strategien videre derfra. Nissum Bredning - og enten en lang arbejdsom tur rundt langs kysten, eller et direkte kryds til Thyborøn.
Jeg var lidt sent på tidsplanen men bestemte mig for at gå på krydset alligevel, der var jo altid muligheden at tage den langs kysten hvis det viste sig at blive for hårdt. Hårdt blev det, men ikke for hårdt. Det startede ellers mægtigt med medstrøm og vindstille, men midtvejs blæste det op med en 6-8 m/s modvind, så det blev noget arbejdsomt. På med min vindjakke (storm cag ) som altid ligger klar i dagslugen, og så dykkede jeg ned i beholdningen af energidrik, kager, proteinbars og vand, og kløede på.
Egentlig er lugten af fisk og diesel ikke nogen nydelse, men lige her var det første tegn på at Thyborøn nærmede sig. Lang tid inden man kunne se skibe og detaljer på bygninger, var lugten af fiskehavn i næseborene!
Som forventet begyndte jeg at mærke modstrøm, da jeg nærmede mig Cheminova, så godt træt efter ca. 40 kilometer, ventede der lige 7 km til sidst med lidt mere intens roning. Det bekræfter bare, at proviant og væske strategien virker. Og i dag vil jeg lige dele med dig hvad jeg lever af:
- Havregrød og rosiner, bare lavet med kogt vand over (minimal opvask)
- Termokande-mad (dåsetomater, linser, bønner, boullion og diverse krydderier).
- Når termokanden er Tom, bliver den fyldt med havregrød til hurtig spisning på stranden.
- Knækbrød, spegepølse, dåsemakrel og Mayo (masser af mayo!)
- Hjemmebagte energikager (smager hamrende godt, tak til min datter Ingrid der har bagt!)
- Protein- og energibars fra High5 (med syntetisk banan/vanille smag)
- Baked Bears, Kidneybønner og kogte æg
- Væske: Vand, hvor ca. halvdelen får en salt-tablet i.
Som backup har jeg et par poser tørkost der kan holde mig kørende et døgns tid, og jeg har bestemt også en intention om at skulle fortære en burger eller pizza undervejs, når muligheden byder sig).
Jeg fører ikke regnskab med hvor meget jeg spiser, men når jeg er på vandet, bliver der holdt drikkepause ca. Hver halve time og spise+drikkepause hver time. På den måde kan jeg holde maskinen kørende ret mange timer, og stadig have overskud til at give den en ekstra skalle sidst på dagen.
Maden er pakket så jeg kan komme til energibars, alt mit vand, energikager og termokandemad fra cockpittet, så er vandet ellers bare rimelig roligt, kan der spises undervejs uden at skulle i land. Det passer mig fint, for på en langtur som denne, vil jeg helst kunne spise hver time, hen over dagen, uden at skulle lægge ruten efter at jeg rammer land.
I morgen starter turens Dag 3, hvor turen går ud af Limfjorden og nordpå langs Vestkysten.