Review: DesignKayaks Unplugged
DesignKayaks Unplugged er en dansk-designet kajak målrettet begyndere der vil have en god start på kajak-roningen i en tryg og stabil havkajak. Med Unplugged får du meget kajak for pengene. De friske pang-farver er virkelig synlige på havet, og giver dig mulighed for at vælge en kajak efter din stil.
Det du læser her, er baseret på 2021-udgaven af Unplugged. Den forbedrer de allerede gode sejlegenskaber fra første udgave, der blev lanceret i 2019, men er bygget i lettere tre-lags plast og har en hel del småforbedringer.
OnAdventure er DesignKayaks partner - hvad betyder det?
At jeg tager jeg på tur i kajakkerne i varierede vejr- og vandforhold for at gøre mig erfaringer med sejlegenskaber, siddekomfort og detaljer i konstruktionen, med det mål, at jeg kan dele opdaterede førstehånds-erfaringer om DesignKayaks Unplugged med dig.
Hvis du bestiller en DesignKayaks Unplugged ved at klikke her (reklamelink), så støtter du mig, uden at det koster dig en krone ekstra.
Kajakkerne jeg tester er betalt og ejet af min virksomhed, OnAdventure. Der er altså ikke tale om gratis eller sponsorerede kajakker til test.
Om sejlegenskaberne
Unplugged leverer tryghed: Det er en kajak som passer godt på sin roer, med egenskaber der tiltaler mange begyndere. Jeg har haft utallige kursister i både Endless Regular og Large, og jeg oplever at folk føler sig trygge ved at kante kajakken, fordi den leverer en solid sekundær stabilitet. Det betyder at de hurtigt fanger teknikken i at manøvrere effektivt. De små roere fra omkring 60 kilo trives godt i Regular-udgaven, og større personer på 90-100 kilo har stadig en oplevelse af god siddekomfort og stabilitet i Large-udgaven.
Primær stabilitet: Når kajakken er på flad bund og fladt vand, oplever jeg en moderat primær stabilitet. Der er en lille anelse af “V” midt på bunden som gør at kajakken ikke er helt “død”. Den kan tiltes en smule ved at skifte vægten i sædet, hvilket jeg mener absolut er positivt. Det er ikke en følelse af utryghed, fordi når du kommer længere væk fra flad bund, så mærker du at kajakken bliver mere stabil.
Sekundær stabilitet: Når du kanter kajakken, føler du en tydelig "modstand" mod at tippe over, og ved meget tydeligt hvor du har Endeless henne. Det kommer til udtryk i en ulastet Endless, og stabiliteten bliver bare endnu større når den bliver lastet.
Retningsstabiliteten er moderat: Endless er ikke nogen “snurretop” - når du kanter en Unplugged får du et kontrolleret, energibesparende sving, der indbyder til at gå på teknik-opdagelse. På flad bund er kajakken mere retningsstabil, og med finnen kan den trimmes til at holde retningen i alt fra modvind til medvind.
Facts om DesignKayaks Unplugged
Mål og farver
Unplugged Regular har fået nye mål i 2021: 505 x 54 cm (2019-udgaven var 505 x 56 cm)
Unplugged Large har fået nye mål i 2021: 515 x 56 cm (2019-udgaven var 525 x 58 cm)
Seks farvekombinationer:
Blue Ocean med grønne luger
Juicy Orange med blå luger
Purple Dune med orange luger
Red Ruby med turkise luger
Spring Green med blå luger
Stormy Grey med orange luger
Konstruktion og kvalitet
Her er mine generelle erfaringer med kvaliteten af kajakken:
Unplugged er støbt i 3-lags plast, som giver en stivere, hurtigere kajak, øget slidstyrke og en overflade med blank, glat finish. Det er en klar forbedring over 2019-udgaven, som er i etlags-plast.
Pakrummene meste holder tæt og er tørre, men enkelte gange tager kajakken en smule vand ind når der roes i bølger, rulles og laves redninger. Det er ikke usædvanligt for plastkajakker at det sker. Det kan skyldes at jeg har fået monteret lugen på pakrummet lidt skævt, måske i kombination med at luge-karmens pasform ikke er 100% i samme pasform som selve lugedækslet. Det er en ting jeg oplever på mange forskellige plastkajakker, og her er Endless hverken så meget værre eller bedre end gennemsnittet. Læringen her er at bruge gode drybags til udstyret, uanset hvor tæt kajakken er.
Dæksfittings og dæksliner er solide og velplacerede, og de kan holde til hårdt brug (f.eks. i klubber og kursusvirksomheder). Til fuld-længde pagajer og grønlandske årer er der gjort klar til at stuve pagajen under forreste dæksline med en lille afstands-kugle på dækslinen. To punkter fanger min opmærksomhed når det kommer til dækslinerne:
De Forreste elastikker på fordækket til at holde en reservepagaj er så langt fremme, at en split-pagaj på 110 cm er svær at placere. Det kan fikses ved at eftermontere en pagajholder, f.eks. North Water Paddle Scabbards. Uanset hvad, er det en praktisk løsning. Som standard er Unplugged en af de kajakker, hvor reservepagajen ligger bedre under elastikkerne på bagdækket.
Dækselastikkerne på kryds foran cockpittet er rigget så der er plads til at montere en daybox, men uden dayboxen virker det nyttigt at montere et ekstra kryds af elastikker til at fastholde grej. Det er nemt fikset med en stykke ekstra elastiksnor, og vil med det samme øge brugbarheden af fordækket til at opbevare kort, GPS og andre småting.
Bærehåndtagene er enkle i deres design, og de er nemme at gribe og behagelige at løfte i.
Finnesystemet er Kajaksport Skeg System 4, et gennemprøveet system der bruges på mange forskellige kajakmodeller. Finnen trækkes op med snoretræk og skubbes ud af en stålfjeder. Du får altså ingen problemer med bukkede wirer, men intet finnesystem er perfekt, og det er nyttigt at vide hvordan du vedligeholder og reparerer det. Vær opmærksom på at det fjederbelastede finne-håndtag kan være følsomt over for hvis det fyldes med snavs eller indtørret salt. Det er heldigvis nemt at skille ad og rense, men det kan være nyttigt at have en Torx 10 skruetrækker med på dine ture, og øve dig i at skille systemet ad før du tager på tur, så du kender det. Placeringen af finnehåndtaget er på kajakkens side, ud for hoften. Denne placering gør at du ikke rammer håndtaget med hænderne på fremadroning, men til gengæld sidder det lidt uden for synsfeltet og er mere udsat for knubs. I værste fald får du knækket finne-skyderen, som så må udskiftes. Er du på en længere tur, vil et ekstra finnehåndtag være en god reservedel at have med i værktøjskassen.
Andre forbedringer i 2021-modellerne af Unplugged (i forhold til 2019-udgaven)
Opgraderet finnesystem: Kajaksport System 4 med snoretræk til præcis og vedligeholdelsesfri styring af finnen.
Lårstøtterne på 2021-modellerne er flyttet lidt frem, for at give endnu lettere adgang til cockpittet.
Cockpit-kanten er udformet så spraydecks griber bedre omkring den.
Bærehåndtag har fået en elastik tilføjet, der trækker dem op på dækket når de ikke bruges.
Lugerne er lavet i et forbedret materiale der er mere modstandsdygtigt mod solens UV-stråling.
Kajakken er forberedt for montering af ror (ror-system kan købes som tilvalg)
Tilvalgsmuligheder
Daybox (lille opbevaringsboks mellem knæene med udvendig adgang), tilvalgspris kr. 550,-
Rustfrit låsebeslag til f.eks. en wirelås mellem kajak og tagbøjler / opbevaringsstativ, tilvalgspris kr. 250,-
Rescue System til at fastholde pagajen ved selvredninger, tilvalgspris kr. 375,-
Ror, til styring af kajakken, tilvalgspris kr. 1.125,-
Dæks-elastikker i andre farver, tilvalgspris kr. 199,-
Dæksliner i anden farve, tilvalgspris kr. 199,-
Størrelser
DesignKayaks Unplugged findes i to størrelser: Regular og Large. Valget afgøres af din højde og kropsbygning.
Unplugged Regular:
505 cm lang x 54 cm bred
Indvendig Cockpit højde forkant: 31 cm / bagkant: 25 cm.
Indvendig Cockpit bredde: 43 cm / længde: 79 cm.
Anbefales til personer på 160-185 cm / spinkel til normal kropsbygning / personvægt op til 90 kg.
Vægt: 24 kg
Unplugged Large:
515 cm lang x 56 cm bred (udvendigt mål).
Indvendig Cockpit højde forkant: 35 cm / bagkant: 28 cm
Indvendig Cockpit bredde: 42 cm / længde: 81 cm
Anbefales til personer på 170-210 cm / normal til kraftig kropsbygning / personvægt fra 90 kg og op.
Vægt: 26 kg.
Køb DesignKayaks Unplugged og støt OnAdventure
OnAdventure er DesignKayaks partner. Hvis du bestiller en DesignKayaks Unplugged med dette reklamelink, så støtter du mig, uden at det koster dig en krone ekstra. På forhånd tak for din støtte