Pak dig til stabilitet og balance i kajakken

Pak din Kajak: Klargøring på stranden

Vil du opleve hvordan din havkajak også kan føles at ro i?

Så har jeg et eksperiment til dig, som kan lære dig en del om sejlegenskaberne på din kajak, og som i sidste ende kan give dig større sikkerhed og bedre ture på havet.

Eksperimentet er simpelt, og det kan opleves som at sidde i en helt anden kajak, selv om kajakken er nøjagtig den samme. Og det kræver ikke at du er uddannet skibsdesigner for at udføre det. Du skal bare være opmærksom og mærke efter, så vil du få erfaringer med hjem fra vandet.

Det er et eksperiment du kan bruge når du tester nye kajakker. Fordi det afslører mere af kajakkens sande natur, og hvad designet er i stand til at give sin roer. Havkajakroere der tager på overnatningstur med oppakning vil kunne genkende hvad det går ud på.

Eksperimentet handler om oppakning og trim

Først handler det om at få ekstra vægt i kajakken.

Kajakkens sideværts stabilitet og retningsstabilitet er til dels givet “fra fødslen”, tænkt af designeren og udviklet gennem en blanding af erfaring, simuleringer og stabilitets-beregninger. Designerens tanker om sejlegenskaber matcher et optimalt interval af kropsvægt og oppakning - det kunne være 70-90 kilos personvægt. Inden for dette interval er der altså 20 kilo at gøre godt med.

Oven i det, kommer at kajakken har lastekapacitet til langtur. Fylder du pakrummene godt op i en allround havkajak, er 30 kg oppakning ikke uden for rækkevidde. Det er ikke udsædvanligt at en allround havkajak har et laste-interval på 50 kg: 20 kilo personvægt + 30 kilo oppakning.

Derefter handler det om trim, altså fordelingen af de ekstra kilo

Det gør en forskel om kajakken er trimmet neutralt, eller om den er tungest i for- eller bagenden. En tungere person vil bare tynge kajakken ned omkring midten hvor sædet er, men oppakning er anderledes fleksibelt: Her kan du påvirke om kajakken er let at styre ind i vinden eller væk fra vinden.

  • En fortung kajak har nemmere ved at styre ind i vinden - det svarer til at trække mere finne op i kajakken

  • En bagtung kajak har nemmere ved at styre væk fra vinden - det svarer til at skyde mere af finnen ud i vandet.

  • Bonus: Tung oppakning placeres ned mod bunden og ind mod kajakkens midte øger stabiliteten.

Her er eksperimentet, trin for trin

Forberedelsen er at du fylder ca. 20 kilo oppakning i pakposer. Det kan være din tur-oppakning til næste kajaktur: Telt, trangia, tøj, mad og vand, eller det kan være sandsække og vanddunke - så længe du kan klemme lasten fast, så den ikke skubber sig rundt når du ror eller løfter kajakken. En fyldt Ikea-pose rammer niveauet meget godt.

Find en rute på mellem 2 og 4 kilometer. Vælg eksempelvis en firkantet rute der giver dig et stræk på 5 minutter i sidevind, 5 minutter i modvind, 5 minutter i sidevind og 5 minutter i medvind. En rundtur kan roes på 20 minutter, og testens 4 rundture kan laves på omkring 2 timer incl. pauser på stranden.

Jeg foretrækker at lave testen i en del vind og bølger, hvor det bliver tydeligt om kajakken har en tendens til at styre ind i vinden eller væk fra vinden, og hvor finnens virkning bliver tydelig. Læg selv niveauet efter din erfaring med at ro i bølger og vind.

Eksperimentet går på at ro fire runder, og notere undervejs hvad du oplever i hvert af disse scenarier. Hvis du vil have et notat-ark til at skrive dine erfaringer på, så kan det downloades her som PDF.

Download notat-ark til testen

Runde 1: Den tomme kajak: Ro en tur fra stranden, uden last i kajakken. Hvis kajakken er udstyret med finne, så juster den mellem helt inde, halvt ude og helt ude.

  • Hvordan er kajakkens stabilitet (sideværts balance)?

  • Hvor vindpåvirket er kajakken (rykker vinden i stævn eller bagende)?

  • Hvor let er det at styre kajakken ind i vinden og væk fra vinden?

  • Hvad lægger du ellers mærke til?

Runde 2: Det neutrale trim: Tilbage ved stranden, så finder du Ikea-posen med oppakning og laster kajakken så den er balanceret rundt omkring center. Det vil sige, når du løfter den i cockpitkarmen lige ud for midten af sædet, så balancerer kajakken vandret og er lige tung i for- og bagende. Ro turen igen, og mærk forskellen:

  • Hvad sker der med kajakkens sideværts stabilitet: Er den nemmere at holde balancen i?

  • Hvad sker der med kajakkens retningsstabililtet: Er den lettere at holde på sin kurs, tracker den bedre?

  • Hvis kajakken har finne: Har den så brug for mindre eller mere finne, nu hvor den er lastet?

  • Hvad lægger du ellers mærke til?

For nogle kajakker gør oppakningen kun en lille forskel - for andre er det en markant forskel i retningsstabilitet og sideværts stabilitet.

Runde 3: Den tunge bagende: Tilbage ved stranden igen, så tøm forenden for oppakning. Løft omkring sædet: Nu skal kajakken være tydeligt bagtung. Ro din rute igen og mærk forskellen. Skriv dine noter til de fire spørgsmål ned, ligesom på turen med det neutrale trim.

Runde 4: Den tunge forende: Sidste runde er at lægge oppakning tilbage i forenden af kajakken, og tømme bagenden af kajakken. Nu skal den være tydeligt fortung. Ro din rute en fjerde gang mærk efter. Igen - skriv dine noter til de fire spørgsmål, ligesom på den sidste tur.

Saml erfaringerne - og del dem

Nu står du med notater der er guld værd: Bid særligt mærke i hvilke ting der føles stabilt, forudsigeligt og godt fra de fire test-runder. Det er direkte brugbare erfaringer om hvordan du kan påvirke denne kajak med oppakning og trim.

Hvis du laver eksperimentet, så vil jeg rigtig gerne høre dine erfaringer. Hvad oplevede du undervejs, og hvilke erfaringer om kajakken fik du med hjem? Skriv til mig på tue@onadventure.dk og del dine erfaringer med andre kajakroere.

Downloads

Download notat-ark til testen