Dag 5: Reservepagajer og langtursrytme
Klip fra kajakroerens dagbog: Den 7. september 2018, fra min tur Nørrejyske Ø rundt.
Turens dag 5 har bragt mig og kajakken fra Thorup Strand, til lige nord for Løkken. 48 kilometer videre på turen, og en stor oplevelse af natroning rigere.
Foto: Svinkløv - ved det nedbrændte Svinkløv badehotel, som nu er under genopbygning. Imponerende kystlinje!
Jeg flyttede starten til middag for at kunne passere Tranum Skydeterræn senere på eftermiddagen når de var færdige med dagens skydeøvelser ud over havet - Formiddagen blev så brugt med kontorarbejde og grejtørring.
Navigationen her langs kysten kræver ikke så meget energi, så jeg satte fokus i stedet på at finde en god rytme - fokus blev mere på at ro ind til der var gået en time - spise - ro en time mere - spise - og så videre. Jeg brugte mindre tid denne dag på at holde øje med GPSen for at tjekke hvor hurtigt det gik — det gik jo fremad.
Blokhus blev nået til aftensmads-tid, og her fik jeg lavet turens første mad-indkøb, så nu er kajakken pakket fuldt lastet igen med mad til nogle dage. Ikke at jeg var ved at være helt kørt tør for mad, men nu er der i hvert fald suppleret op.
De 6 friske æg blev med det samme kogt, så de var sikrede til at være i oppakningen, og jeg forberedte mig på aftenens opgave: Løkken!
Det blev en tur med start i skumningen, og i super fine forhold fik jeg lagt omkring 3 timers roning ind.
Den vilde oplevelse var mængden af morild (lysende alger) i vandet. Det var helt ekstremt så meget der var. Har du oplevelsen til gode, så forestil dig at hver lille bølge kajakken laver, og hvert plask i vandet, hvert pagajtag - lyser op med tusindvis af små stjerner i vandet. Det er fantastisk.
Oplevelsen toppede på vej ind gennem brændingen i Løkken, hvor skummet i bølgerne var helt selvlysende af morild. Omgivet af selvlysende, brusende vand til op over kajakkens spraydeck, kunne jeg næsten ikke tørre smilet af igen!
Så til dagens tip: Når der skal kværnes lange distancer, så kan pagajen i høj grad bruges til at variere belastningen man udsætter sig selv for.
Jeg skifter undervejs mellem 2 pagajer:
- Werner Shuna, 210 cm
- Lendal Kinetic Touring, 210 cm
Begge er med lige skaft, og begge kan justeres i skivning.
Shunaen har ca. 615 cm2 blad og føles mere let i hænderne, hvor Lendal-pagajen med sine 650 cm2 blade, giver et mere solidt greb i vandet men også er både tungere og mere hård ved kroppen at ro med.
Fra start, ror jeg med den “lette” Shuna, så efter en times tid når kroppen er arbejdet helt i gang, og kræfterne er gode, tager jeg nogle timer i lidt højere gear med min Kinetic. Efter ca. 25 km, er det tilbage til Shuna og det lette greb i vandet igen.
Grebet på de to pagajer er lidt forskelligt, det er også med til at sørge for at de steder i hænderne der kommer tryk på, bliver flyttet - resultatet er færre og mindre vabler og ømme steder i hænderne.
Det har vist sig både at være en god mental og fysisk variation at kunne skifte - så på en tur som denne er reservepagajen ikke bare en reserve, men også et vigtigt redskab til at holde motoren kørende lidt længere.
Så hvis du er på tur - prøv at skifte mellem flere pagajer: Længde, bladfacon, blad-areal, skivning, skaft-diameter osv. - et skifte når du er ved at være træt, giver fornyet energi!
I morgen starter turens dag 6, som går fra Løkken, rundt om Hirtshals, og op mod Skagen. Hårdt vejr er i sigte, så de næste dage skal nok levere udfordringer!