Klar til BCU5* Sea Kayak Leader
Søndag 10. marts ankommer jeg til Skye og Skyak Adventures klar til en uge med BCU5* på programmet.
Op til turen er der gjort en del forberedelser på grej, tidevands-teori, kort og navigation, og fysisk træning så grundformen er nogenlunde på plads. Der er rigtig gode grunde til at rejse ud - og ud skal man jo, for at få BCU5 forhold - kysten er mere krævende, og for store dele er det klippekyst.
Tidevandet er der også nok af, ca. 4,5 meters tidevandsforskel ved springflod (hvor vi normalt i dansk vadehav ligger på omkring 2 meter. Ud over at tingene bare flytter sig hurtigt, kræver det også rimelig intens planlægning af kryds.
Der hvor vandet bliver presset over / forbi forhindringer, øges hastigheden ofte, og der opstår overfalls eller tide races der på den rigtige dag kan være en super fed legeplads, og på den forkerte - en kødhakker som man bør styre udenom.
En anden rigtig god grund er at få inspiration fra en af de bedste - i dette tilfælde Gordon Brown som underviser, og et hold andre entusiastiske kajakroere som makkere.
Tidevand
Der er mange måder at få information om tidevand og vejr når man skal ud i kajakken på Skye - og meget grej at tænke igennem. Læs med om detaljerne for turen her Vi nærmer os nymåne (12. marts) og dermed springflod i ugen hvor kurset kører. Tidevandsintervallet mandag 11. marts er omkring 4.8 meter. Til tidevandsprognoser har jeg installeret "Tides & Currents" app'en på telefonen, og på PC'en er tide-forecast.com i bookmarks. Ullapool er nærmeste reference havn, og der ud over skal tiderne for Dover også bruges - det kommer lidt an på om man arbejder med tidevands-atlas, tidevands-diamater eller tidevands-konstanter som udgangspunkt for planlægningen.
Vejr
Internet: Bruger XCWeather.co.uk og MetOffice.gov.uk til vejret. De har en mobil-venlig side her, hvis der endelig skal trækkes over udenlansk data roaming. Bølgeprognoser fra surfline.com', Windfinder.com og Windguru.cz
Radio: Shipping forecast bliver sendt på BBC4 hver dag 05:20 og 00:48. Den kræver lidt øvelse at forstå i detaljer, der er rigtig meget information pakket ned på kort tid. En ordforklaring på begreberne i shipping forecasts kan findes her.
VHF: Inshore Forecast / Strong Wind Warnings / Gale or Storm Warnings / Navigational Warnings annonceres på kanal 16 hver 4. time. For Stornoway Coast Guard, der dækker Skye, er tiderne dagligt kl. 01:10, 05:10, 09:10, 13:10, 17:10 og 21:10. Der ud over kan den lokale coast guard kaldes og give en vejrudsigt på forespørgsel.
VHF Radio
Stornoway Coast Guard passer området omkring Skye.
Opkald og nødtrafik på kanal 16
Kanal 69 til fritidsbrug (the pleasure channel) og havne er typisk kanal 12 eller 8.
Operations Room kan kontaktes på tlf 01851 702013.
Kortmateriale og bøger
Hjemmefra har jeg skaffet kortmateriale, som dækker hele Skye. Fire Ordnance Survey topografiske kort (#23, #24, #32 og #33) samt Imray's søkort #66 som dækker Skye i skala 1:155.000. Imray's søkort er top lækker kvalitet plastic-coated, vandfast materiale, med massevis af nyttig information indsat, og hele bagsiden af kortbladet er tilsvarnede fyldt med gode oplysninger. Luksus-søkort!
Som supplement til kortene, Imray's Pilot-bog for sejlere, "Skye and Northwest Scotland", som "fortolker" søkortet, og supplerer med b.la. detaljerede kortudsnit og luftfotos. Den er et rigtig godt værktøj til skrivebords-rekognoscering. Lidt ekstra kød på tidevands-planlægningen kommer via Amiralty's tidevands-atlas venligst udlånt af en god kajakmakker.
Og - sidst men ikke mindst, bogen "Scottish Sea Kayaking" af Doug Cooper og George Reid, som indeholder tur-beskrivelser, der kan bruges som inspiration. Her skal der lige bringes en velment tip, for går du først i gang med denne bog (eller den tilsvarende for Wales eller Shetland/Orkney) er der stor risiko for at du får endnu mere mod på at tage afsted og ro kajak i området. Det er dog ikke alle turbeskrivelserne som er lige "gennemtestede", så brug turbeskrivelsen som inspiration, men lav dine egne planer (og plan B'er) for tidevand og rute på turene.