WEBINAR

Instruktør-1 Uddannelse

En guide for Instruktør-2’ere

Som Havkajak IPP Instruktør-2 er en af opgaverne at undervise nye kajakroere.

Det gør rigtig mange Instruktør-2’ere som er uddannet i Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF)

Men en anden opgave er også relevant for Instruktør-2:

At uddanne nye instruktører – på Instruktør-1 kurser!

 

Det kræver et overblik og viden, som traditionelt ikke får ret meget opmærksomhed på Instruktør-2 kurser.

Den viden vil jeg nu dele med dig.

Derfor laver jeg nu et WEBINAR målrettet alle Instruktør-2’ere.

Specielt dig som skal til at uddanne instruktør-1’ere (eller allerede er i gang)

Mandag den 20. oktober kan du få svar på disse spørgsmål om IPP Instruktør-1 uddannelse:

  • Hvad er dine kompetencer som Instruktør-2?
  • Hvad en Instruktør-1 får (og ikke får) kompetencer til​​​​​​​?
  • Hvad er rammerne for et Instruktør-1 Kursus?
  • Hvilke moduler indgår i et Instruktør-1 Kursus?​​​​​​​
  • Hvilke værktøjer er nyttige at have for dig?​​​​​​​
  • Hvilket udstyr skal aspiranterne medbringe?​​​​​​​
  • Hvordan håndterer du evaluering og feedback?​​​​​​​
  • Hvor findes normer og yderligere information​​​​​​​?

Se Optagelsen af webinaret

Gik du glip af LIVE webinaret – og de efterfølgende 48 timers mulighed for at se optagelsen 100% gratis?

Så er løsningen her!

Et medlemsskab på Kajakenergi.dk giver dig adgang til optagelsen så du kan se den lige præcis når du vil!

Deltagerspørgsmål

Efter webinaret er der kommet et par spørgsmål fra deltagerne som du kan læse mine svar på her:

René spørger:

Kan du give et eksempel der beskriver niveauet der skal til for at blive IPP1-instruktør?
Fx en situation hvor du må dumpe en elev og en hvor det lige akkurat går an,
samt begrundelse hvorfor. (Må godt være opfundet hvis du ikke vil hænge nogen ud).

Karsten spørger:

Er der særligt 1-2 punkter, som du har set flere aspiranter dumpe på og,
hvor du mener, at vi som instruktører skal gøre mere ud af at
undervise i på instruktør 1 kurset ?

De to spørgsmål ligger ret meget i samme kategori, nemlig overvejelsen om dumpet/bestået, og hvor rutineret en instruktør-1 aspirant skal være.

Af princip vil jeg ikke udstille nogen tidligere kursister, men jeg vil svare generelt her:

Hvor mange dumper?

Hvor det måske er i spændet 10-20% der dumper prøverne  på Instruktør-2, IPP3 og IPP4 niveauerne, er det ganske sjældent at Instruktør-1’ere ikke består. Hos mig, er det i størrelsesordenen måske 2-5%.

De seneste 2 år er min procedure for at håndtere dumpede kursister, når jeg selv er kursus-arrangør, sådan her:

Hvis folk ikke består, beskriver vi de områder, som de konkret skal øve sig på, og beskriver hvad resultatet skal være når det er godt nok

Aspiranten gå hjem og øver sig, og komme tilbage og vise mig at de er nået på niveauet.

Dermed er kurset forlænget til mere end 16 timer, og bestået efter kursisten har gjort en indsats.

Hvad med grænsetilfældende?

Der er et stort udsving i alder, erfaring og kajakfærdigheder hos Instruktør-1 aspiranterne.

Rigtig mange aspiranter er “lige på grænsen” og får en “bestået / under middel” – de får simpelt hen besked på at gå hjem og øve sig.

Dem der “lige er på grænsen”, er det ofte på grund af at deres egenfærdigheder i kajakken ikke er stærke nok.

  • Det kan være aspiranter der for nylig er blevet IPP2-uddannede og ikke har haft tid til at opbygge erfaring og automatisere bevægelser.
  • Det kan være aspiranter der sidder i kajakker som på ingen måde hjælper dem til at løse opgaven. Altså ikke-instruktør-egnede kajakker.
  • Det  kan være aspiranter der er begrænset af fysiske faktorer som smidighed, kropsvægt, mv, der forhindrer dem i at udføre effektive selvredninger, holde balancen ved kantning, eller mangler styrke og overskud til at tumle kajakken,

At de så alligevel består Instruktør-1 kurset på trods af det, kan skyldes

  • At de er rigtig dygtige pædagogisk og har et godt tag på underviser-rollen.
  • At de har den menneskelige forståelse der gør at de kan tage vare på en gruppe
  • At de har et generelt godt overblik over planlægning, sikkerhed og struktur.

Den anden ende af skalaen: Aspiranter med overskud!

Det sker af og til at jeg får en person ind med IPP3-niveau egenfærdigheder (eller endda højere).

De går til Instruktør-1 kurset med et helt andet overskud, fordi de har så meget mere styr på sig selv og kajakken.

Min konklusion er at personligt overskud er en fordel!

Hvad skal man som Instruktør-2 være bedre til?

Karstens spørgsmål, om der er 1-2 punkter vi skal være bedre til i vores uddannelse af Instruktør-1’ere?

Hvis jeg skulle give mine bud ville det være:

  1. Sæt større fokus på at kursisterne har (eller får) gode egenfærdigheder, gode ro-tekniske vaner og personligt overskud i kajakken.
  2. Lær dem at hvis alt andet fejler så skal de øve sig – på dette niveau kan 10 timers ekstra øvelse gør en stor forskel.
  3. Lær dem at bruge en bugserline og lave hand-of-god redninger.
  4. Stil krav til grejet: Jo bedre kajakker, jo bedre påklædning, desto større udvikling.