Denne weekends rullekursus i OnAdventure var tredje gang på en måned med kajak i svømmehallen for Frederikshavn Kajakklub.

Ud af de 9 deltagere, havde 8 allerede deltaget på en eller flere af de tidligere kursusgange, startede vi dagen med at opsummere refleksioner og erfaringer – og tog så fat derfra på undervisningen. Deltagerne var hurtigt i kajakkerne og i gang med øvelserne makkervis. De øvelser vi introducerede på første kursusgang, for at få erfaring med at udnytte vandets opdrift maksimalt, var udgangspunktet for at komme videre – så inden for en halv times tid i vandet, var de første pagajer i gang.

Progressionen i dagens øvelser var (1) At lære et rul med paddlefloat på hånden, og (2) et Standard Greenland Roll (lang fatning på en grønlandsk åre) eller et Butterfly-rul – begge rul starter foroverbøjet og roteret ud mod den side du ruller ned til, og slutter liggende på bagdækket med håndfladerne opad.

Hvorfor er det lige vi vælger Standard Grønlandsk Rul eller Butterfly Rul som de første bagudlænede rul? Fordi de er relativt enkle at starte ud med. Se listen med fordele og ulemper for de to rul her:

Sweep Rul

  • Fordele: God udnyttelse af støtten i pagajen. Sweep er Langsom og kontrolleret bevægelse.
  • Ulemper: Kompleks sweep bevægelse, som kan være svær at lære. Kræver god fornemmelse for bladets vinkel og arbejde i vandet. Kræver lang fatning på pagajen, så rullet er mest velegnet som for-træning til et et godt “brugsrul”

Butterfly Rul

  • Fordele: Let at overføre bevægelsen fra rul med Paddlefloat på hånden
  • Ulemper: Mindre støtte fra pagajen. Kræver bedre timing og fokus på hoftebevægelse og lårpres.

Fælles for begge rul er at de kræver en ændret fatning på pagajen, hvilket gør at de er mest velegnet som for-træning til et decideret “brugsrul” der virker ved i en reel kæntringssituation.

Progression til et godt rul

Gennem hele kursusforløbet satte vi fokus på at træne det der virker – for at bekræfte den positive muskelhukommelse i hvordan den rigtige bevægelse skal føles. Hvis en øvelse kikser og giver problemer, er princippet at vende tilbage til den sidste øvelse der virkede godt, gentage den et par gange, før der prøves på en ny øvelse igen.  Practice Makes Permanent – Du bliver god til det du træner, også hvis du træner en forkert bevægelse. Det er mere effektivt at lære den korrekte bevægelse fra starten, end at skulle ændre fejl-indlærte bevægelser og vaner.

2 + 2 = ?

Et godt rul er summen af flere del-elementer

  1. Set-up og orientering under vand
  2. Hoftebevægelse/Benpres
  3. Bagoverbøjning
  4. Hovedposition
  5. Håndstilling
  6. Pagajvinkel
  7. Pagaj-bevægelse

Hvis størstedelen af elementerne fungerer godt, kan rullet godt lykkes selv med en fejl på et af områderne. Fejler man 2-3 eller flere af rullets del-elementer, begynder sikkerheden i rullet at falde. Derfor er fokuserer vi på fejlretning – retter én fejl af gangen, ind til rullet begynder at hænge sammen.

Denne guide giver dig et overblik over de mest almindelige fejl i Standard Grønlandsk Rul og Butterfly-rul. Download, print og laminér den så du kan tage den med næste gang du skal træne rul.

Hent Guiden til Fejlretning af kajakrul

God arbejdslyst med rulletræningen – træn det der virker, og gør det af flere omgange, så du træner mens du er mest frisk og oplagt til det. Nogle lærer det på under 2 timer – andre skal bruge længere. Det er ikke tiden der er væsentlig – det er processen og arbejdet med de rigtige øvelser – og det er indsatsen værd, når det lykkes!

Links:

Download: Guide til fejlretning af kajakrul
Læs Frederikshavn Kajakklubs beretning fra kurset

Kommentarer