Dagens kajaktur var på fladt vand og nærmest vindstille. Køligt vejr, og der var fysisk træning på programmet, så jeg fik kørt nogle intervaller i havkajakken med hårdt/roligt tempo, som gjorde turen ganske hård, selv om forholdene var til “ren hyggetur”.

Jeg “spiser min egen medicin” og kører intervaltræningen med modstand, som beskrevet i Kajakenergi’s tema om Fysisk Træning. I dag eksperimenterede jeg med bugsérlinen som modstand. Den er alligevel altid med på tur, bruges meget sjældent (og aldrig i sammenhæng med intervaltræningen) så den måtte jo kunne anvendes fornuftigt.

Intervaltræningen ser sådan her ud:

  • 10 minutters opvarmning
  • 1 minut med stigende intensitet
  • Derefter rigges modstanden til, og der køres 8 x (1 minut fuld gas, 1 minut pause).

 

Modstand med en bugsérline

P2190054Forsøg #1 var at slæbe bugserline med bælte efter kajakken. Fordelen er at det giver godt med modstand (niveau 2 på en skala fra 1-3), og at vandetn rundt om kajakken er uforstyrret af “drivankeret”. Ulempen er at det påvirker kajakkens styreegenskaber mærkbart, selv om bugserlinen hæftes på dækslinerne lige bag cockpittet.

P2190050Forsøg #2 var at vikle bugsérlinen om skroget, foran cockpittet. Fordelen er at modstanden kan varieres ved at vikle 1, 2 eller 3 gange rundt, samt at styringen af kajakken ikke blev nævneværdig påvirket. Ulempen er at vandet bliver meget turbulent rundt om kajakkens skrog, det larmer og vibrerer ret meget.  Desuden skal man være opmærksom på ikke at vikle linen hen over spraydeck eller spraydeck’ets strop.

Afhængig af om du vælger model #1 eller #2, får du “mindst mulig larm” eller “mindst mulig påvirkning af manøvreringen”.

 

Sådan opleves modstanden

  • P2190058Trin 1 (1 vikling) som ca. 3-4 m/s modvind.
  • Trin 2 (2 viklinger eller slæbe bugserlinen) som ca. 5-6 m/s modvind.
  • Trin 3 (3 viklinger) som ca. 7-8 m/s modvind.

Større modstand kan godt være aktuelt, og så må der hægtes et større slæbeanker på, f.eks. en pakpose.

Den øgede modstand gør det muligt at holde en god teknik selv med fuld gas på i intervallerne – uden at det bliver så hårdt at roteknikken fejler.

Prøv det næste gang du gerne vil skrue op for udfordringen på en træningstur, eller ror med en langsom makker og og gerne selv vil give den mere gas. Slutresultat er at I begge har en god tur, og du får dagens træning. Det er god træning – med grej du måske allerede har med på tur – og det tager ikke lang tid at rigge til.

Kommentarer